Klient je po přijetí do SVP seznámen se svými právy a povinnostmi, což stvrzuje svým podpisem, který se stává součástí osobního spisu klienta.
Klient má právo:
– Na rozvíjení tělesných, duševních a citových schopností a sociálních dovedností.
– Na respektování lidské důstojnosti.
– Na společné umístění se svými sourozenci, nebráni-li tomu závažné okolnosti ve vývoji a vztazích sourozenců.
– Na vytváření podmínek pro dosažení vzdělání a pro přípravu na povolání v souladu s jeho schopnostmi, nadáním a potřebami.
– Na svobodu náboženství, při respektování práv a povinností osob odpovědných za výchovu usměrňovat klienta v míře odpovídající jeho rozumovým schopnostem.
– Být seznámen se svými právy a povinnostmi.
– Účastnit se činnosti a aktivit zařízení organizovaných v rámci výchovného programu s výjimkou zákazu či omezení v rámci opatření ve výchově, stanovených zákonem č.109/2002 Sb.
– Obracet se se žádostmi, stížnostmi a návrhy na vedoucí střediska a pedagogické pracovníky zařízení.
– Vyjádřit svůj názor na zamýšlená a prováděná opatření, která se ho dotýkají. Názorům klienta musí být věnována patřičná pozornost odpovídající jeho věku a rozumové vyspělosti.
– Požádat o osobní rozhovor a uskutečnit osobní rozhovor s pověřeným zaměstnancem orgánu sociálně právní ochrany dětí, zaměstnancem České školní inspekce, ministerstva nebo orgánu kraje, a to bez přítomnosti dalších osob.
– Být hodnocen a odměňován a ke svému hodnocení se vyjadřovat.
– Na informace o stavu svých úspor a pohledávek.
– Na udržování kontaktu s osobami odpovědnými za výchovu za podmínek stanovených zákonem č. 109/2002 Sb., a to formou korespondence, telefonických rozhovorů a osobních návštěv.
– Přijímat v SVP se souhlasem pedagogického pracovníka návštěvy osob odpovědných za výchovu.
– Opustit samostatně se souhlasem pedagogického pracovníka zařízení za účelem vycházky, pokud se jedná o dítě starší 7 let věku.
Povinnosti klientů
– Plnit ustanovení vnitřního řádu střediska a pokyny všech pracovníků, kteří se podílejí na jeho výchově.
– Dodržovat předpisy a pokyny o ochraně bezpečnosti zdraví, s nimiž byl řádně seznámen.
– Chovat se zdvořile ke všem pracovníkům střediska, ostatním klientům, i ke všem osobám, s nimiž přijde do styku.
– Aktivně se účastnit všech činností střediska, které vyplývají z denního programu a individuálních plánů.
– Řádně pečovat o věci určené ke své potřebě a šetřit majetek střediska i svůj vlastní. Každé poškození nebo ztrátu věci ihned hlásí vychovateli. Způsobí-li škodu na majetku střediska či jiného klienta, hradí ji jeho zákonní zástupci.
– Dodržovat pravidla hygieny a zachovávat stanovená zdravotnická opatření a předpisy. Každé onemocnění nebo úraz hlásí ihned vychovateli ve službě. Při onemocnění přebírají zákonní zástupci klienta do domácího léčení a zajišťují jeho návrat (s potvrzením lékaře o ukončení nemoci ) ihned po ukončení nemoci.
– V rámci osobní hygieny používá klient své hygienické potřeby. Praní osobního prádla je zajištěno SVP.
– Klient chodí v SVP i mimo objekt vhodně oblečen.
– Osobní prádlo má klient uloženo ve vlastní skříni.
– Zachovávat v prostorách zařízení a jeho okolí čistotu a pořádek. Ložnice a ostatní prostory uklízet denně. Jednou týdně, v sobotu dopoledne, provádí velký – generální úklid.
– Předat do úschovy předměty ohrožující výchovu, zdraví a bezpečnost – při propuštění z SVP, jsou předměty klientovi vydány.
Spolupráce s příslušnými orgány a institucemi:
V zájmu klienta spolupracuje SVP s kompetentními orgány: sociálně právní ochrana dětí, sociální a zdravotní instituce, školy a školská zařízení, SPC, pedagogicko-psychologické poradny, kliničtí psychologové, pedopsychiatři, psychiatrické léčebny apod.